fredag den 13. april 2018

Tidlig fyraften

Nu orker jeg simpelthen ikke gå ude i den afskydelige østenvind mere i dag... hallo der ovre øst på er der ikke en der kan finde den blæser og slukke for den ;o))
 

I får lige et sidste billede af den røde julerose.
Den har været længe undervejs men se lige en blomst.
Jeg har godt nok en lille hånd, men blomsten er da fantastisk stor.

Og her et sidste billede af den dobbelte julerose som nu også er ved at være på sit højeste.
 
Moderplanten.
Ja nu kommer der et par eksempler på hvad der kan ske når en bi spadserer rundt i en blomst som så får lov at sætte frø og så sig selv.



De 3 her er alle frøplanter af den øverste.
Synes altså de alle er så fine. Det er spændende hvert år, hvad der kommer af frøplanter rundt om den gule.
 
Lidt Lærkesporer er der også ved at være i blomst.. her en rød som jeg ikke har navnet på.
 
 
Corydalis solida 'George Baker'

Corydalis malkensis

I dag sprang den hvide Hepatica så ud.
Sådan er den dækket af blomster hvert år.

Selv forholdsvis små frøplanter har mange blomster.
Den sår sig helt vildt, så jeg har mange i forskellige størrelser til salg.
 
Nu er det snart Anemone tid...altså dem som jeg kalder skovanemoner.
Her en kurv fyldt med nye som jeg købte sidste år. De var afblomstrede da jeg fik dem så nu går jeg og hepper på dem... har lige sat dem i det lille drivhus i dag, så jeg kan holde øje med dem... nøj det bliver spændende.
 

Her en ny fra sidste år
Anemone nemorosa Virescens
En af de lidt spøjse af slagsen.
 
Ellers går tiden her med at få delt nogen flere stauder og få sorteret i alle de potter jeg har stående fra sidste år.
 
God weekend fra os her i det midtjyske.
 
 
 

 
 
 


9 kommentarer:

  1. Ja tak. Sluk blæseren derovre :-)
    Hvor har du mange fine blomster - sjovt med frølingerne, der er blevet så forskellige.
    God weekend - vinden ser ud til at løje af i løbet af lørdagen, men vist ingen sol. I hvert fald i Ebeltoft.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlet
  2. Smukke juleroser, og hvor bliver det spændende med anemonerne:)

    SvarSlet
  3. Selvom de fleste frøplanter bliver blommer arvede, er der også mange andre fine varianter. Jeg skal vist ud og kradse lidt i jorden der, hvor min hvide hepatica burde dukke op.

    SvarSlet
    Svar
    1. Kunne du ikke regne ud, at der skulle stå blommefarvede?

      Slet
  4. Flotte lækre påskeklokker, jeg har også en del af dem fra dig i blomst nu. Jeg ville gerne, at de Hepatica ville gro hos mig, men det er de ikke meget for.

    SvarSlet
  5. Jeg har forsøgt i tre dage at få slukket for den bidende kuling fra øst, men selvom jeg bor østligst på Sjælland er det ikke lykkedes. Måske skal man sende ønsket videre til Bornholm? Eller er det som det plejer: "No good comes from Russia".
    Troede egentlig I lå lidt i læ af os andre... Godt blomsterne springer ud alligevel!

    Weekenden bliver vist mere stille.
    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
  6. Tak for jeres kommentarer. Håber virkelig at den østenvind har mistet pusten, så man kan høre hvad man selv tænker. Jeg kan godt forstå at nogen planter står og ser ud som om de har lyst til at kravle under jorden igen.

    SvarSlet
  7. Jeg tror, din bøn er blevet hørt. I dag er der skruet ned for blæseren. Smukke blomster, du har i haven. Den hvide Hepatica er da noget af det yndigste.
    Hav en god søndag!

    Hilsen Elna

    SvarSlet
  8. Jeg ville gerne, at de Hepatica ville gro hos mig, men det er de ikke meget for.


    สมัคร D2BET

    SvarSlet