torsdag den 14. marts 2019

Meget til andre og lidt til mig selv.



I mit sidste indlæg var der en som spurgte om ikke jeg ville fortælle lidt mere om mit nye 'job' og jo det kan jeg da godt.
Nu hvor jeg ikke vil holde åben have mere tænkte jeg at jeg godt kunne få tid til et eller andet 2-3 timer en gang eller to om ugen. En af mine veninder er med i brugerrådet på vores lokale plejehjem, så jeg spurgte om ikke hun kunne høre om de manglede en til et eller andet med blomster.
Uha jo de manglede lige en til at sørge for at der var lidt friske blomster rundt omkring på fællestuerne og på de små borde rundt på gangene... om det var noget for mig.
Det skulle de da ikke spørge om mere end en gang... et ønskejob simpelthen.
Jeg har lovet at komme en til to gange om ugen og må selvfølgelig købe lidt blomster at gøre med... men tager nu også med hjemme fra haven. Både mine påskeklokker, vintergækker og dorotealiljer har været yderst populære. Når de selv får lov at vælge fra min vogn er det det som de kender hjemme fra deres haver som de vælger.

I dag da jeg kom der op stod der så en hel spandfuld blomster som vores lokale blomsterhandler havde sat der op. Ok det er blomster som måske kun holder 3 dage, men det er utroligt som de kan glæde i den tid. Jeg får jo også glæde af at stå og lave lidt forskelligt og en masse sjove oplevelser  når jeg kører rundt med min blomstervogn. Sidst jeg var der oppe startede jeg med at køre rundt og samle alt det gamle sammen. Har du ingen blomster med i dag, var der en der spurgte... nej det havde jeg ikke. Der stod så en lille vase med en halvvisen påskelilje og en lille grøn gren... ikke om de ville af med den. Da jeg så senere kom rundt med friske blomster ville de pludselig gerne bytte.
Beklager de dårlige billeder men der er et elendigt lys på den gang der nede i kælderen.
Jeg står nede i det gamle køkken hvor der er god plads og hvor der er indtil flere hylder med vaser, bakker osv. Et rent slaraffenland og det er jo sjovt at se, hvad man kan få ud af sådan en spandfuld blomster.

Ind immelem laver jeg jo også lidt til mig selv.
Jeg har leget lidt med limteknik, hvor man limer forskellige naturmaterialer sammen med trælim blandet med en smule vand.
Her har jeg nærmest støbt et påskeæg i træuld. Den er lavet i sådan et plastikæg der har været slik i... støbt i to dele som så er limet sammen med limpistolen.

Denne rede har jeg lavet ved at putte noget i en skål og så med en mindre skål inden i for at få rede formen. Skålene har jeg først svøbt ind i husholdningsfilm.
Når jeg blander det sprayer jeg først det jeg vil lime sammen med vand for så synes jeg det er meget nemmere at fordele limen, end hvis man først blander lim og lidt vand og så blander det sammen med det der nu skal limes sammen. Når jeg har sprayet med vand kringler jeg lim hen over, på med et par engangshandsker og så blande det... måske lidt mere lim. Man skal kunne se at det er hvidt men heller ikke alt for meget lim.
 
Her er det stykker af korkelm jeg har limet sammen ved at putte dem i en gammel kageform.
Her skal der bruges en del mere lim end til dem jeg har lavet med træuld.
Den har også et hul hvor jeg har sat et orkiderør i som i ægget, men i første omgang blev den bare pyntet med lidt grønt og et par vagtelæg.
Helt sikkert noget som jeg skal lege meget mere med og når jeg ikke selv gider se på det mere kan det jo komme med på 'arbejde'
 
Nu kunne jeg nu ellers godt snart tænke mig lidt tørvejr så jeg kan komme i haven... hvad med jer??

7 kommentarer:

  1. Fantastisk ide, og fantastisk at der lige var brug for en blomstertøs. Det er totalt win-win. Jeg kan godt forstå, at de er glade for dig.
    Jo tak til sol og varme i haven :-)

    SvarSlet
  2. Fedt job du har fået der, lige noget for dig, for du har hænderne skruet rigtigt på til den slags. Det ser super ud. Jeg fik en buket fra Bent for 1½ uge siden, den står endnu, så mon ikke nogle af dine holder længere end 3 dage. Dejligt at skabe glæde hos de gamle og svage, de trænger sikkert til opmuntring, det er ikke det sjoveste sted at være.
    Ja og så siger vi ja tak til solskin.

    SvarSlet
  3. Lige et job for dig. Og mon ikke glæden i de ældre menneskers ansigter er løn nok.
    Skal vi ikke stå sammen og sende en flok mariehøns til vejrs for at bede om godt vejr.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
  4. Ren win-win☺ Jeg bekæmper vorterod derude uanset vejret😠

    SvarSlet
  5. Det er en fantastisk forskel du gør Rita.
    Blomsterpige. De må stor elske dig.
    Hvem elsker ikke glad blomster. Det spreder glæde og hygge. Du må være i manges tanker.
    Super fine ideer du viser. Er vild med den sidste. Ser helt fantastisk ud.

    God weekend
    Knus

    Charlotte

    SvarSlet
  6. Superdejligt job du har der. Og dejligt at høre plejehjemmet vil have sådan noget. Blomster liver op og giver glæde.
    dDet er altså nogen herlige ideer du viser. Dem skal jeg da vist ha nærstuderet ved snarest mulige lejlighed.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
  7. Det er da en fin ide med det træuld og lim. Jeg har en hel balle(1mx1m) som kan bruges til andet end postpakker.Gad vide om jeg kan finde ud af det? Jeg lærte jo af dig,hvordan påskeklokker kan holde sig i vaser.Rekorden er 3 uger,hvor knopperne også sprang ud. Jeg nyder de Nyserod,jeg fik af dig sidste sommer. De er så flotte, så jeg bruger bladene i vaser.Super job du har fundet.Lige noget for dig.Hilsen Anne Marie

    SvarSlet