fredag den 23. juni 2017

Klip klip klip





Mens en del af jeg har rendt rundt i Valby Parken har jeg klippet hæk.
Jeg nåede lige at blive færdig i går morges inden der kom den ene mm, som der kunne blive til mig.
Der er så kommet 15 mm i en ordentlig tordenbyge i aftes... dejligt for nu slap jeg for at skulle i gang med at vande.
 
Ingen midsommer uden Hyld.
Jeg elsker duften men kan ikke fordrage Hyldedrik, så mine røde skærme får lov at blive siddende.

Under den en af mine efterhånden mange Stjerneskærme.

Jeg har en del navnesorter efterhånden men det her er en frøplante med kæmpe blomst

og her en mere. Jeg tror de skal sås friske for når bare de får lov at smide frø omkring sig myldrer det op med frøplanter her hos mig.
 


Selv om der er mange som har vist Pæoner får i lige et par stykker af mine.
 
Den røde her med en mørkbladet Staudeklematis i baggrunden har stået så flot men nattens regnvejr har vist gjort det af med den for i år...billedet er så fra i går.
 
I det bed står så også en Snabelkalle som jeg har fået for nogle rå siden

Hvert år tror jeg at den er væk men pludselig myldrer det op og så går det bare stærkt.
 
I æslernes have står en anden foræring..en flot Ridderspore.

Normalt har jeg ikke held med dem men den her smager åbenbart ikke godt for indtil videre har den fået lov at være i fred for sneglene.
 
Her Veronicastrum 'Cupid' Virginsk Ærenpris


Den her skulle have været flyttet i foråret men så langt nåede jeg ikke...den får for lidt lys hvor den står. Lisbeth er det mon den du også har og har du et navn på den..den bliver ret så høj og blomstrer nu.
 
Til sidst en af de sent blomstrende Geum
Geum 'Blazing Sunset' som starter med en gul knop, springer ud og er næsten gul, går over i orange og slutter med at være rød.

Under hækklipningen kom jeg i infight med en hveps.
Jeg render rundt med en ret så tyk hånd og i nat har Samson haft ondt i maven siden klokken to, så om jeg overhovedet kommer i omdrejninger i dag ved jeg ikke.
Nu virker det som om Samson er ved at få ro i maven, Bamse snorksover så måske skulle jeg også bare tage en lur.
 
Jeg kan jo også bare gå ud og pumpe kosten ;o))
 


 
 
 
 
 
 
 

































8 kommentarer:

  1. Modsat dig har jeg lavet en portion lyserød hyldeblomstsaft, og ligesom dig har jeg selvsåede stjerneskærm overalt, fordi jeg ikke klippede dem tilbage sidste år. Uf, den hånd ser ubehagelig ud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Når bare jeg ikke kommer til at klø på min hånd mærker jeg såmænd ikke noget til den. Mon ikke min teori med at Stjerneskærm frø skal sås friske så er rigtig. Jeg har set så mange skrive at de ikke kan få dem til at spire.

      Slet
  2. Avs det gør ikke godt, du må tage en lur.
    Den ligner godt nok min, men jeg har desværre ingen navn på min, jeg har købt den for mange år siden i Lille Malund.
    God bedring til dig og Samson.

    SvarSlet
  3. Tak for det og tak for svar...den må bare leve med ikke at have et navn. Min hånd gør ikke ondt men uha hvis jeg kommer til at klø den må jeg ud og have den under den kolde hane for at få det til at holde op med at klø.

    SvarSlet
  4. Hej Rita
    Det var godt Bamses mavse har det bedre. Det er sørme ikke sjovt når de hvepse de stikker, uf og det svider.
    Jeg tror måske jeg kan hjælpe med navnet på den du ikke kan huske. Jeg har lige købt 2 inde på CPH, men er ikke helt sikker det er helt de samme. Jeg tager et billede af dem når jeg kommer over i haven i morgen og så får du også navnet :o)
    Kh Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det bliver spændende at se hvad du har købt men svært at bedømme om det er den samme...jeg holder øje med hvad du viser.

      Slet
  5. Hej Rita. Hvor er du heldig, at stjerneskærm selvsår sig hos dig. Det gør den ikke her hos mig - desværre. Heldigvis trives den jeg har og har vokset sig så stor, at den kan deles til efteråret. Træls med stikket, håber at hævelsen har fortaget sig lidt igen. Godt du er blevet færdig med hækklipningen, så er der tid til det lidt sjovere :). Her kan vi godt lide hyldeblomstsaft, men jeg når ikke at lave det i år. God søndag til dig. Mange hilsner Mette

    SvarSlet
  6. Nogen steder sår de sig nærmest lidt for godt, men så kan de jo pottes og sælges. Mange er jo lige glade med at det ikke er en navnesort. Hævelsen er næsten væk, så håber det varer lidt inden jeg møder flere af dem der er sure. Jeg ved det ikke med sikkerhed men jeg synes jeg så et sted at hyldeblomstskærme kan fryses og så kan man lave det senere.

    SvarSlet