onsdag den 14. marts 2018

Vente, vente og atter vente!!



Mon vi ikke alle venter på at Hr Frost skal forsvinde så vi for alvor kan få noget forår.
Her venter jeg på at den lyserøde Julerose som jeg købte sidste år skal springe ud.

Der står masser af Påskeklokker på spring, men så længe der er nattefrost sker der ikke rigtig noget.
Denne her er nu yndig udvendig og så må jeg jo bare vente på at den lukker sig op.
 
Også den dobbelte Erantis lader vente på sig, men nu er den da begyndt at brede sig lidt.
 
Den Ungarske Anemone blev lidt flad af alt det sne, men der begynder der at ske lidt.

Synes den er ualmindelig yndig.
 
I dag har jeg været ved at lave de allerførste planter til salg i denne sæson.
Jeg troede jeg havde flyttet de fleste af de her Dorotealiljer, men som i kan se er der stadig masser.

Nu har jeg pottet lidt af dem. På Blomstertøsens salgside på facebook  kan i følge med i hvad jeg sætter til salg.
 
Jeg har været ved at rive blade og småkviste langs med hækken udvendig.... jeg kan da se hvor jeg kommer til.
 
Jeg har løbende klippet ned i løbet af vinteren, når der var en dag, hvor det var til at holde ud at være udendørs. Alt grisemøg, halm og spåner er blev lagt direkte ud i bedene i løbet af vinteren.
Det ser måske ikke så godt ud, men når der forsigtigt bliver krasset lidt i det

og der bliver drysset et tyndt lag fra møddingen oven på ses det næsten ikke og det både gøder og holder på fugten. Vente igen igen for møddingen er jo frossen.
 
Plantesække venter jeg så ikke på mere. Jeg fik en hel palle i sidste uge, så nu ligger de klar nede i skuret til når jeg kan begynde at dele stauder.
 
Slutter af med en enkelt lille Iris der var sprunget ud.
Spændende hvordan det går i år for de sidste par år har jeg ikke fået meget ud af dem.
De springer fint ud men efter et par dage bliver de bidt over lige under blomsten.
Jeg mistænker de helt små snegle men ved det ikke med sikkerhed... er der andre der har haft det problem??
 
 
 
 
 
 
 

15 kommentarer:

  1. Sikken en flid, mens hr. Frost stadig sidder lidt for tungt over det hele.
    Yndig lille iris du viser til sidst. Tænk, at den allerede er fremme med en blomst.
    Ungarnsk anemone kendte jeg ikke. Den ligner meget min blå anemone, men jeg kan godt se, at bladene er helt forskellige. Så lærte jeg det :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ungarnsk Anemone tror jeg desværre ikke er så kendt og det er lidt synd, for det er jo dejligt med noget som blomstrer allerede nu. I frostvejr klasker den bare sammen men så snart det igen tør står den med de fine små blomster som om intet var sket.

      Slet
  2. Vi er alle ved at være noget utålmodige, men det hjælper desværre ikke. Min iris Katherine Hodgkin bliver ikke ødelagt af snegle eller andet, den har det fint, står lidt i læ under en enebær.

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi må væbne os med tålmodighed selv om det er svært. Jeg ved simpelthen ikke hvad det er der bider hovederne af mine små Iris, men træls er det.

      Slet
  3. Min Katherine Hodgkin er slet ikke dukket op endnu, så måske den ikke kommer. Ja, nu må det altså gerne snart blive forår, men vejrudsigten til og med søndag skulle blive bidende kold. Vi må satse på en lun påske 😊 Det ser godt ud med alle de sække plantemuld 👍

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja kunne vi da bare springe over den næste uges tid for det ser koldt ud. Dine Iris kan nu sagtens komme endnu for her er det også bare en enkelt der er sprunget ud... andre steder i haven hvor jeg ved de skal være kan jeg heller ikke se dem endnu.

      Slet
  4. Nuttede blomster både din viol og din iris. Jeg fandt også ud af, at komposten var stivfrossen, da jeg ville fylde nogle huller i et bed i dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marie. Ja hvad er det da for en uorden at vores kompost og mødding er stivfrossen, når vi skal bruge noget af det. Det bliver der da forhåbentlig snart lavet om på.

      Slet
  5. Åhhh den er så yndig den lille anemone, og dorothea liljerne elsker jeg bare. Lad os håbe det forår er lige om hjørnet, for jeg venter også med længsel, og igår kom John hjem med et helt læs jord.
    De har desværre lovet frost og massiv kulde her til weekenden.
    Rigtig god dag

    Knus
    Lone

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Lone.. ja desværre lover de masser af blæst og kulde, men så må de også gerne snart finde noget forår til os. Det er godt lyset er vendt tilbage så er det som om der er håb forude.

      Slet
  6. Hej Rita
    De er skønne,forårsblomsterne, og du sørger godt for dem. Min jord er lidt misundelig ;-)
    De små iris, dem har musene åbenbart svært ved at holde sig fra. Prøv at se på Ole G. Larsens billeder af 'slagmarken' De æder alt hos ham.
    Jeg håber at du må få en rigtig god sæson, og den må da gerne starte snart :-)
    Knus
    Karin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvis det er mus må jeg vist have en alvorlig snak med Bette Skid, så han kan blive hjemme i stedet for at føjte rundt efter missedamer. Tak for de gode ønsker og jo nu vil jeg gerne snart i gang.

      Slet
  7. Forventningens glæde er stor! Vi må væbne os med tålmodighed, på et tidspunkt bliver det jo forår.
    Jeg ville bare lige ønske dig en god weekend.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak i lige måde Elna. Lige i de her dage synes foråret bare så pokkers langt væk, selvom vi jo godt ved at det går den rigtige vej.

      Slet
  8. I'am glad to read the whole content of this blog and am very excited,Thank you for sharing good topic.

    ดูหนัง

    SvarSlet