onsdag den 11. juli 2018

Liljer og lidt nye stauder

Inden det blev alt for varmt var jeg rundt og få taget billeder af nogen af mine Liljer.
Flere af grupperne er blevet alt for store og skal op og deles når de er afblomstret.
Nogen skal genplantes et andet sted og andre bliver pottet og så skal jeg jo bruge nogle billeder til skilte.










 
Som i nok kan se elsker jeg gul og orange.
Jeg kommer aldrig til at forstå at nogen vælger de farver fra i haven.
 
Jeg elsker at afprøve nye stauder.

Den her Stormhat er jeg ret vild med... især når man får studeret hver blomst lidt tæt på.

Den har et halsbrækkende navn, så i får bare et billede af skiltet.
Lidt doven har man vel lov at være i den her varme.
 
Hestemynte er jeg også ret vild med her en ny fra sidste år.
Monarda 'Cherokee'


Monarda 'Kardinal'
 
Lidt nye Floks bliver det også til hvert år.
Phlox paniculata 'Eva Forster'
Lækker varm farve.


Her en som er lige ved at springe ud og i en hel anden kold farve.
Phlox paniculata 'Bold and Beauty'
 
Her en ny Solbrud
Helenium 'El Dorado'

I går fik jeg luget og klippet lidt i børnehaven.
Jøsses en gang rod. Meget af det skulle jo slet ikke stå her, men det blev jo sommer inden jeg overhovedet nåede at få det flyttet over til salgsplanterne. Lige nu kan jeg ikke gøre andet end lade det stå og så må det klippes ned og pottes om, når engang det bliver køligere.
 
En af dem der står der er en lækker Mandstro.... insekterne synes også den er lækker.
 
En anden skønhed er denne Solhat som skulle i en balje.
Jeg tør simpelthen ikke flytte dem, så jeg må nyde dem når jeg vander der ovre.
 
Børnehaven lever ellers godt op til sit navn for jeg tror der er mindst 100 af de her småfyre der ovre.
Utroligt hvordan de finder vej og ved at i min have bliver der vandet så der er fugtigt.
Der er vel 300-400 meter ned til den grøft, hvor jeg regner med de er udklækket.
Godt jeg har så lille en fod... størrelse 35... for man skal godt nok passe på ikke at jokke på dem.
 
Slutter af med en som ikke er ny men som jeg er ret vild med.

Tradescantia 'Concord Grape'
 
Det går ikke længere... jeg må ud og vande salgsplanterne, men har bestemt ikke lyst.
Der er fyldt med regnklæg i dag...første dag de sådan rigtig er her og jeg hader dem.
Kan ikke tåle deres stik og får store buler, hvor jeg bliver stukket.
 
 
 
 

 



 
 
 

10 kommentarer:

  1. Ja de regnklæg er ikke sjove, håber du slipper for buler. Til gengæld har du mange smukke liljer og alt det andet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Lisbeth. Selv om der er 27 grader tog jeg lange bukser og en skjorte på og så lykkedes det at få vandet denne gang uden at få stik. Der er frygtelig lummert her, så det er nok derfor de er fremme.

      Slet
  2. Sikken en fin mandstro - hvor høj er den? Sorterne er næsten alle ret høje, og jeg vil have en lav. Fandt på et tidspunkt en på nettet - som var udsolgt!
    Du har i det hele taget mange flotte blomster :-)
    Håber dine stikkende uvenner er væk igen.

    SvarSlet
    Svar
    1. I øjeblikket er den Mandstro ganske lav men står jo i alt for små potter fordi jeg slet ikke nåede at få gjort noget ved det i børnehaven inden det blev alt for varmt til at flytte rundt på noget af det.

      Slet
  3. Min favorit er ubetinget den diskrete aconitum, selvom liljerne er bedre til at gøre opmærksom på sig selv.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg synes også den Stormhat er ualmindelig yndig med den stålblå farve og de fine markeringer i blomsten.

      Slet
  4. Hej Rita

    Flotte liljer - er den orange der i midten af forløbet 'First Crown'?
    Godt at se dine Monarda, mærkeligt de ikke er mere kendte!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har desværre ikke navn på nogen af Liljerne. For 5 år siden fik jeg en spand Liljer i gave... bare en af hver som hun havde gravet op og det er dem som nu har bredt sig en hel del.
      Jeg er vældig glad for Monarda, men nu du siger det har jeg faktisk ikke rigtig set nogen når jeg har været ude og se andres haver og det er da lidt synd.

      Slet
  5. Så frodigt der er i din have. Du må have det hårdt i den her monster varme kære Rita. Og de klæg er noget af det værste. Jeg får også kæmpe ømme og kløende buler af deres bid.
    De er da så søde de små frøer. De ved der er godt i din have ;)
    Rigtig god dag

    Knus, Lone

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Lone... nej det her er bestemt ikke min sommer, men jeg må jo kæmpe mig gennem det. De regnklæg kunne vi godt undvære, især da når der alligevel ikke kommer nogen regn.

      Slet