onsdag den 6. februar 2019

Svede pause

Nu tager vi lidt blomsterbilleder først og så kan i få forklaringen på den mærkelige overskrift til sidst.
 
Der er ikke sket alverden i al den tid med frost og tø og en smule sne.

Men nu er det da lige før at den lyserøde Julerose springer ud.
 
Den dobbelte hvide Julerose er kun en stor knop, men så tørt som den havde det i sommer er det utroligt at den lever.

Endnu mere utroligt at de små frøplanter har klaret den.
Det bliver så spændende om et par år og se om de er dobbelte.
 
På den Korsikanske Julerose er der en enkelt blomst sprunget ud.

Desværre har bladene ikke kunne lide alt det frost og tø.
Jeg har den ellers mest for bladenes skyld for de tørrer så fint ind, hvis man bruger dem på et fad med forårsblomster eller en krans.
 






Nogen få af Påskeklokkerne er sprunget ud.
 
Vinteradonis står vel nærmest som sidst jeg viste den.
 
Så kom jeg lige forbi en Træpæon og hold da op nogen nye skud den har gang i.
 
En af dem som gør sig godt her om vinteren er den brogede udgave at Stenhøjsguldregn.

Så kommer vi til det med svedepausen.
Jeg er nemlig begyndt at sætte nyt tapet op i mit soverum oven på.
Det her tapet passer bare perfekt til mit gamle hus fra 1898 og bliver nøjagtig så rustikt som jeg gerne vil have det.
 
Bamse er ikke specielt interesseret i at hjælpe med at sætte nyt op... måske godt det sammen.
Det var meget sjovere den anden dag, hvor vi pillede det gamle af.
 
Det tapet hopper ikke op på væggen af sig selv så jeg må svede videre.
 





 
 

 
 
 
 
 
 


10 kommentarer:

  1. Hej Rita

    Nå, det var tapet du kæmper med!
    Der er ellers imponerende cgodt gang i planterne i din have.
    Flotte Helleborus - sjovt at se du også har den Corsicanske Helleborus lividus!

    Ha en dejlig dag

    SvarSlet
  2. Så er der ved at være gang i dine helleborus, jeg har jo flere fra dig. Desværre er nogle gået til i tørken, men det er heldigvis ikke dem fra dig.
    God arbejdslyst med tapetseringen, det bliver flot.

    SvarSlet
  3. Nøj nogle smukke rosen billeder. Det er vildt, elsker den blomst.
    Men må da sige dit tapet er virkelig flot.
    Glæder mig så meget til at se det endelige resultat.

    God god
    Knus

    Charlotte

    SvarSlet
  4. Så begyndte dine helleborus:-) Jeg tror godt, at de kunne tænke sig noget mere lys her hos os for at komme rigtig op i omdrejninger. Vi havde en stor flot korsikansk julerose, som jeg til sidst skrottede, fordi jeg blev så træt af at se på, hvordan de flotte blade hvert eneste år fik de der typiske, grimme sorte pletter.

    SvarSlet
  5. Hvor er du flittig.Et flot tapet til et gammelt hus.Jeg troede først det var murstenene,man kunne se.;-)...
    Din anvisning på juleroser i vase,har jeg prøvet og de står nu så flot efter en uge. Og de nye knopper springer også ud.
    Hilsen
    Anne Marie

    SvarSlet
  6. aji, hvor dine hellebous langt fremme. Så fine.. Men dog er jeg glad for mine tager den lidt mere med ro, Vi er ofte plaget af sene frostvinde, og de kan svide kronbladene grimt.
    Flot tapet,, det er noget af et arbejde at sætte op. Linjerne skal jo passe sammen.
    Hilsner Gunvor

    SvarSlet
  7. Tak for jeres kommentarer. Jeg kan slet ikke løsrive mig fra tapetet. Heldigvis er det utroligt let at sætte op og få til at passe i mønsteret, så det ender nok med at jeg fortsætter med et rum mere... det er ligesom ikke have vejr.

    SvarSlet
  8. Sikken energi du lægger for dagen. Godt det er indevejr, i disse regnfulde dage, er havearbejdet ikke så lokkende. Det bliver flot!

    Hilsen Elna

    SvarSlet
  9. Der er da lidt gang i haven hos dig. Nu er sneen endelig væk her og der er da sket lidt under den.
    Dit nye tapet ser rigtig godt ud.
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet