lørdag den 22. april 2017

Den enes brød den andens død

Mit Hostabed plejer at være helt dækket af hvide dobbelte Anemoner.
Som i kan se mangler der en hel del i år og hvorfor nu det.

Jo her er banditten som jeg først læste om på Fb sidste år.
Det er en Anemone-knoldskive Dumontinia tuberosa. En svamp som snylter på Anemonens rødder, så Anemonen dør.
 
Gør den så også det eller kommer Anemonen igen...altså bliver den bare svækket.
Her havde jeg i flere år en fin gruppe Anemone nemorosa Robinsoniane.
For 3 år siden var de bare væk eller der stod i hvert fald kun nogle få spredte blade.
Jeg troede det var en mosegris som havde ædt alle rødder. Heldigvis havde jeg en potte stående som blev plantet lidt der fra...forrest i billedet. I år kommer den oprindelige gruppe lige så stille tilbage, men man kan tydeligt se på billedet at de ikke er så kraftige som de nye forrest i billedet.
Jeg er ret sikker på at jeg det år de forsvandt så sådan en mærkelig svamp der omme men da vidste jeg ikke hvad det var.
 
Er der nogen der ved noget om det hører jeg meget gerne fra jer.
Jeg læste at den måske kan bekæmpes med Atamon... en hel flaske i en liter vand så det har jeg vandet ud over den plet i de dobbelte hvide som er angrebet og så må vi se hvordan det ser ud næste år.
 
Jeg har selvfølgelig været rundt og kigge de steder jeg har Anemoner.

De svovlgule har det i hvert fald fint.

Anemone nemorosa Green Fingers ser heller ikke ud til at være angrebet selv om der ikke er ret mange blomster i den i år.
 
Anemone nemorosa Green Dream opførte sig lidt mærkelig.
Der kom kun et par enkelte stykker så jeg var jo ved at tro at svampen havde været på spild der.

Nu myldrer det op. Sjovt at se hvordan blomsterne starter med bare en lille grøn dusk inden i for til sidst at se ud som den ovenover.

Ikke langt der fra står en stor gruppe Anemone nemorosa Blue Eyes
Jeg har set flere på Fb som har vist den og klaget over at den ikke havde noget blåt øje.
Da jeg solgte den på plantemarkeder sagde jeg altid at folk skulle slå den før den fik det blå øje.
Spøg til side... min erfaring er at der går et godt stykke tid fra den springer ud og til den blå plet viser sig og jeg synes den bliver mest tydelig, hvis det er varmt og med masser af sol...og det kan vi jo ikke ligefrem sige at vi har i år.
 
 
Når man vender blomsten om kan man se den blå plet helt inde ved stilken.
 
Den sidste jeg vil vise i denne omgang har jeg købt på et plantemarked og damen jeg købte den af havde fundet den i skoven.
 
Det var lidt om naturens orden ... eller uorden.
Men som jeg skrev i overskriften den enes brød den andens død.
 
 
 
 
 
 
 
 
 

11 kommentarer:

  1. Sådan en svamp har jeg aldrig hørt om før! Gad vide om skovanemoner bliver angrebet ...? Og hvad gør de så for at forsvare sig?
    Det er ellers mange smukke anemoner du har, Rita :-) Jeg håber du får has på svampene!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det gør de da sikkert men jeg er ret sikker på at der nok skal være nogen af dem der overlever.

      Slet
  2. Ærgerligt med dine anemoner, jeg har ikke hørt om den svamp før.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er nu ikke så bekymret for nogen af dem skal nok overleve og ellers har jeg dem andre steder.
      Jeg tror ikke den er særlig kendt for den er i hvert fald ikke i min svampebog og havde jeg ikke set det opslag på Fb havde jeg sikkert ikke tænkt på nogen sammenhæng mellem den svamp og de manglende Anemoner.

      Slet
  3. Jeg kendte ikke til omtalte svamp hvordan breder den sig, svampen mener jeg ? Den anemone Green Dream du viser er skøn. Den gad jeg godt have.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg ved for lidt om den og hvordan den pludselig har fundet MINE Anemoner ved jeg ikke. Det er først i år jeg med sikkerhed ved at det er den der er skyld i de manglende Anemoner for det var først sidste år jeg læste om den. Det er derfor jeg har lavet indlægget og også delt det lidt på fb for at se om vi kan finde ud af noget mere om den. Hvis du tør kan vi da måske finde ud af en byttehandel med Green Dream...det kan vi tage pr. mail.

      Slet
  4. Vi har haft virus i nogle anemoner, hvilket bevirkede, at blomsterne blev deforme og krøllede, men svampen har jeg ikke set noget til. Jeg har også den erfaring, at blomsterne skal have en vis alder, før den blå ting udvikler sig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for din tilbagemelding omkring de blå øjne. Virus i Anemoner har jeg så ikke hørt om men tak for oplysningen, så ved jeg da det hvis selve blomsten begynder at se mærkelig ud.

      Slet
  5. Kære Rita. Jeg har ikke hørt om hver svamp eller mistrivsel blandt anemoner, men tak for deling af smukke billeder, og stof til eftertænksomhed. Så lærte vi lidt mere... Der er lidt med de sygdomme blandt planter og træer, som skifter... For 8 år siden var vi nød til at fælde de fleste flotte elmetræer vi har pga sygdom i læhegnene... Lad os håbe dine tiltag virker på anemonernes trivsel. Kærligst Merete

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var netop også til information at jeg lavede indlægget og håber da ikke nogen er blevet skræmt af det og slet ikke tør have Anemoner. Naturen er jo sådan indrettet at bliver der for mange af en slags opstår der en sygdom eller noget som begrænser bestanden og det gælder både planter og dyr og såmænd nok også vi mennesker.

      Slet