lørdag den 22. juli 2017

Nattens Dronning og en tur ud i det blå.

 


Det var så i aftes og i nat at min Nattens Dronning valgte at blomstre.


Planten er bestemt ikke køn men blomsten er kæmpe og så dufter den fantastisk.

Drengene kunne ikke forstå hvorfor jeg af og til skulle i drivhuset i aftes men jeg måtte jo holde øje med hvornår den sprang ud. Allerede ved 5 tiden i morges var den ved at lukke sig sammen igen, så det er med at nyde den mens tid er.
 
Indlægget skulle egentlig handle om nogle Liljer jeg er ved at dele og flytte men det blev jo igen igen alt for varmt for mig. Jeg forstår virkelig ikke hvorfor varmen skal være her når jeg nu hader den, men der er nærmest dagligt 5 grader mere end det de har lovet.
 
Da jeg havde fået frokost og luftet drengene bestemte jeg mig for at lufte cyklen.
Første stop Karup å. Her var alt for mange regnklæg og andet kryb som ville stikke så på cyklen igen.
 

Jeg kom nu ikke ret langt før jeg spottede en dukatsommerfugle hun...tror jeg da nok. Jeg er ikke så insektkyndig, det var nærmere vilde planter jeg var kørt ud for at kigge på.

Her gik jeg lidt på opdagelse...elsker små veje som jeg ikke ved hvor fører hen.
Den her førte ind til en lille sø.

Lækre skovhindbær, dem måtte der lige smages på.

Så fik jeg øje på en Engbrandbæger som var helt pelset.

Det er larver af Blodplet som lever af dem selv om det er en giftig plante
Larverne bliver så selv giftige, har jeg læst mig til.
Desværre lykkedes det ikke at få stillet skarpt på en af dem..de er ellers så fine med alle deres striber.

Her er jeg så kommet til en rigtig nørdemark når man som jeg er lige så vild med vilde planter som jeg er med haveplanter.

Jeg spottede en kæmpe Vild Gulerod som var næsten lige så høj som mig.
Her midt i det hele sad jeg lige så stille og drak lidt af min medbragte cola og bare nød stilheden..ja bortset fra fuglesang og insekternes summen.


Jeg måtte jo videre men inden længe måtte jeg igen af cyklen...hvad var nu det.
Ja indtil for lidt siden vidste jeg det ikke selv om jeg kender rigtig mange vilde plante.
Det er en Lucerne altså den der som bruges til Kvægfoder...den er jeg aldrig stødt på før.



Endnu et stykke vild natur men med helt andre planter.

Græsserne har jeg ikke helt styr på men er vild med sådan en plet som er helt rød.

Ellers var der her rigtig mange Rølliker...den her var fint lyserød.

Også de forskellige Skræpper og syre er rigtig fine.

Her har vi jo så manden til hende jeg viste før.
 

Da jeg var næsten hjemme fandt jeg så en af naturens luner..en Hvid Okseøje som var helt fyldt.
Kommer der noget af det vand de lover skal jeg vist have en lille skovl i lommen og ud og gå mig en tur efterfølgende for en af dem må da gerne bo i min have.
 
Der må bikses noget mad sammen for man bliver da sulten af sådan en tur.
 

6 kommentarer:

  1. Lyder som en rigtig hyggelig tur Rita.
    Jeg ville ønske det var her hos os der var så varmt.
    Syntes altid her er gråt og vådt og BLÆST!
    Hyggeligt at du delte turen med vi andre.

    God søndag
    Charlotte

    SvarSlet
  2. Jeg synes bestemt heller ikke, det var for varmt i går, i dag er det gråt og blæsende, og vi fik lidt vand i morges. Mere er ønskeligt. Flot med Natten Dronning, jeg kan godt forstå, du holder øje med den.

    SvarSlet
  3. Hej Rita.Det lyder da som en rigtig dejlig dag.Og synes da godt at jeg ville have det lidt varmere.
    Smuk nattens dronning.Men de vilde blomster er nu heller ikke værst.
    God aften Knus Jette

    SvarSlet
  4. Ja underligt hvorfor det hver dag er varmere her end det de lover. Jeg klarer mig fint med 19-20 grader som max og ville ønske jeg kunne sende noget af det til jer der gerne vil have. Nu fik jeg da endelig vand.. 35 mm er der tømt af regnmåleren her til morgen og hver en mm var velkommen.

    SvarSlet
  5. Dejlig sommer stemning og en skøn tur du var på. Jeg vil altså meget meget gerne bytte vejrudsigt med dig. Tror aldrig jeg har oplevet så kedelig, kold og våd sommer som i år. Så lad os endelig bytte ;)
    Tak for at du delte lidt sommer med os

    Ønsker dig en smuk ny uge
    Knus Lone

    SvarSlet
  6. Nøj den er smuk Nattens Dronning! Meget speciel plante. Jeg har også nydt sommeren, den har indtil nu været ret dejlig, synes jeg. Næsten hver morgen er jeg vågnet til sol og et glimt af blå himmel, jeg hoppet i shorts eller kjole og så bare nyde! Temperaturen har passet mig glimrende omkring de 20 - så er det sommer!

    SvarSlet