mandag den 14. januar 2019

Næsten midt i januar

Nu er næsten halvdelen af januar gået og inden længe kan man for alvor begynde at mærke at dagene bliver længere. Jeg er blevet færdig med at male loftet i havestuen, så det er ikke meget jeg har været i haven, men den anden dag fik jeg da taget et par billeder da jeg gik en runde.
 
Vinteradonis er begyndt at vise mere farve.
 
Snart kan der plukkes små buketter af Vintergækker.
 
Nu er der ikke bare en Erantis... det myldrer op
 

Den allerførste blomst i den Ungarske Anemone har åbnet sig.

Den lyserøde Julerose er også blevet større og har fået mere farve.

Kejserbusken har blomstret i lang tid efterhånden.

Utroligt at man her i januar på en hundeluftertur kan plukke en hel håndfuld små Bellis.
De måtte da med hjem og har holdt i flere dage nu.

 
Og så til det med at jeg ikke holder åben have i år.
Sidst på sommeren runder jeg et skarpt hjørne, et hjørne jeg har ventet på lige siden efterlønnen blev indført. Det blev der jo så lavet om på for nogen år siden og i dag er jeg slet ikke med i en fagforening, men er i den heldige situation at jeg næsten kan klare mig med det Niels efterlod mig, frem til jeg kan få folkepension. I første omgang bliver det åben have jeg dropper. Skal jeg holde åben fast feks. 4-5 dage om ugen er jeg alt for bundet af det og når det er efter aftale kommer der for få til at jeg gider holde min have fin og fri for ukrudt hele tiden.
De første par år bliver der en eller anden form for plantesalg. Til foråret skal jeg i første omgang have holdt noget oprydningsudsalg og så til at finde ud af hvordan jeg vil gøre det. Jeg tror det bliver noget med salg af overskudsstauder et par gange om foråret og en gang om efteråret. Fremover regner jeg med at det der er i overskud bliver plantet i nogen klumper der hvor der nu er salgsbede. Det bliver så barrodsplanter man kan købe, men det bliver de ikke mindre af og er noget nemmere at passe end når de står i potter. De mere specielle ting bliver måske stadig pottet og får plads der hvor der nu er børnehave. Kransesalget regner jeg med at fortsætte med så længe mine hænder kan holde til det. Det er et par hårde men hyggelige måneder og det giver gode penge.
 
Vil se om jeg kan sove en time mere... den storm er da til at blive skør af at høre på.
Hyg jer og pas på jer der ude.
 
 
 

22 kommentarer:

  1. Fin beslutning - det vigtigste er, at du kan klare dig og kun lave det, du har lyst til, det lyder det til, at du kan. Her stormer det også voldsomt, jeg har lige været ude med hundene, det er om at holde på hat og briller.
    Jeg kan ikke være med hverken med vintergækker eller erantis, men der er et par af påskeklokkerne fra dig, der er tæt på blomstring.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja her blev det godt nok en kort tur i morges og nu har de lige været ude i gården.
      Jeg håber det er den rigtige beslutning jeg har taget for jeg var kørt sur i altid at skulle være klar til at vise have frem. Kan jeg tjene lidt på planter og kranse, skulle det kunne rende rundt.

      Slet
    2. Ja det kan man godt blive træt af, måske skal du bare have en pause et års tid, du kan jo altid ændre det igen.

      Slet
  2. Go morgen og hej Rita
    Jeg forstår til fulde din beslutning! Tillykke med at være kommet dertil. Og fedt du kan klare dig til pensionsalderen. Og det med hænderne, jeg har kastet håndkædet i ringen til den helt store produktion, i år har det udelukkende kørt på bestillinger, det har for mig været yderst tilfredsstillende og meget givende.
    Ved af erfaring at det er en stor proces at gå igennem, ift lukning-mange tanker dukker op. Selvom jeg ikke havde åben have , så følte jeg også at alt skulle være fint, for mig var det noget nær umuligt-for rendte også konstant ud af huset for at finde nye ting til salg(kan mærke lige nu at det var stressende). At have bloggen med i processen gør også en lidt ekstra følsom ift orden, eller sådan var det for mig-uanset jeg øvede mig nok så meget. I dag sidder jeg og er lettet og glad for de valg jeg traf, og ved du hvad så dukker der andre ting op, for der er jo frigivet store mængder af energi til noget andet, jubler!
    Ha en rigtig god januar
    Hilsner Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak og også god januar til dig. Jeg håber det er den rigtige beslutning jeg har taget for det føltes ikke rigtig som en glæde at det hele skulle være så fint. Jeg var aldrig selv helt tilfreds og nu glæder jeg mig bare til at have haven helt for mig selv og se om jeg kan få lavet noget af alt det der aldrig blev tid til.

      Slet
  3. Jeg glæder mig til at se udestuen nu du er færdig med at male :-)
    Der er masser af liv derude, men nu lover de heldigvis lidt frost, siger hende, der ikke kan lide vinter, men jeg tror på at vi har brug for noget frost til at rydde noget utøj o.l væk. Alle forårsplanterne skal nok klare sig selvom de er lidt på vej.
    Vi snakkes ved.
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det har i hvert fald givet noget mere lys i havestuen. Frostvejr er heller ikke mit det bedste, men ja vi skal nok have lidt så vi kan få ryddet ud i noget af det der trods alt overlevede tørken.

      Slet
  4. Fedt at økonomien tillader dig at kunne bestemme selv, hvordan du skal indrette dig. Haven skal frem for alt være en glæde og ikke en plage. Jeg havde gættet på, at dit indlæg ville bugne med påskeklokker 😊

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har ikke det store forbrug... ha ha ja hvis ellers jeg lader være med at købe for mange nye planter, så jeg regner med jeg kan få det til at løbe rundt.
      Der er rigtig mange Påskeklokker i knop, men ikke så mange der har åbnet sig endnu.

      Slet
  5. Hvor er det godt, at du mærker efter, hvad du magter og har lyst til. Og dejligt, når økonomien kan bære en nedtrapning. Det er jeg også så heldig at have mulighed for, og det er noget af det bedste, jeg har gjort, frem for at vente på pensionen.
    På de lyse dage, synes jeg godt, man kan mærke, at dagene er blevet lysere.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor godt Lisbeth at du også har kunnet pensionere dig selv. Jeg gør det så lidt i etaper, men det er en kæmpe glæde at muligheden er der. Der er desværre alt for mange som i dag ikke får ret mange år som pensionist eller som måske slet ikke når der til før de er døde...sørgeligt at det skal være sådan.

      Slet
  6. Ja det er blæsende derude, men så er det jo godt, at husene er hule. Det lyder som en meget fornuftig og velovervejet beslutning, du har truffet. Jeg håber, du økonomisk kan få det til at løbe rundt. Et par nye planter skal der nok blive råd til😉. Haven skal jo gerne være en fornøjelse og ikke en pligt, og jeg forstår godt, at det kræver meget altid at skulle holde den toptrimmet.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Jo der er tænkt meget frem og tilbage, men økonomien skulle kunne hænge sammen og også med noget til uforudsete udgifter og det er en kæmpe glæde og lettelse at det kan lade sig gøre. Jeg glæder mig til at jeg nu kan lade ukrudt være ukrudt, hvis en veninde ringer og spørger om jeg vil med på tur eller bare har mere lyst til en lang cykeltur.

      Slet
  7. Hvor er det godt at læse om din beslutning.Det giver en lettelse og ro,at man ikke skal stå på pinde for havegæster.Her kommer mange havefolk for at se haven, men de får straks besked om, at haven er ikke pusse nusset. Det må de tage med,for jeg kan ikke nå det hele.Salgsbedene kommer i første række. Men sidste sommer væltede vores tilværelse,da vi mistede vores søn i en markbrand. Så nu er jeg begyndt at sælge ud af,hvad jeg har lavet af planter,og det vil nok tage nogle år. Og så de nye ting,jeg fristes af, skal holde foredragene i gang et par år endnu.Mine hænder kan ikke mere:så ingen podninger,ingen stiklinger.Vi håber pensionen slår til i fremtiden. Vi glæder os til mere tid til pasning af gården.
    Hilsen
    Anne Marie

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja jeg er super glad for at jeg kan tillade mig at drosle ned allerede nu, det er jo ren luksus. I ved om nogen at livet er skrøbeligt og kan være fordi på et split sekund, så det er med at nyde det og gøre de ting man holder af mens tid er. Knus og håber i får lidt ro på ved så småt at drosle ned og at i kan få det til at løbe rundt med pensionen. Skulle i komme i nærheden er i selvfølgelig velkommen som personlige gæster.

      Slet
  8. Lyder da som en god beslutning Rita.
    Hvor er det flot du kan klare dig. Det er jeg godt nok imponeret af.
    Syntes du har så mange fine forårs bebudere.

    God dag
    Klem
    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja Niels var en sparsommelig mand som efterlod sig en pæn slat penge. Det kan jo så også kun lade sig gøre fordi jeg arvede et gældfrit hus efter mine forældre... det hjælper jo en hel del på det.

      Slet
  9. Dejlige billeder af foråret.
    Jeg gik på pension sidste år, det er det bedste jeg har gjort længe, kun at gøre det man har lyst til og få tid til de ting man gerne vil. Det er bare så skønt.

    Håber det flasker sig for dig :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Emmy. Jeg tror og håber det bliver godt.

      Slet
  10. Rigtig god beslutning kære Rita
    Nu skal du bare gøre det DU har lyst til. Sikke en skøn fornemmelse.
    God aften

    Knus Lone

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak søde Lone. Jeg har følt efter helt ned i maven og tror det her er den rigtige beslutning.

      Slet
  11. Respekt!! Det er du saftsuseme god til.

    SvarSlet