torsdag den 17. januar 2019

Ny hobby

Et par lokale veninder havde snakket om at der oppe på plejecentret ville blive mulighed for at prøve quilling, med henblik på at starte et hold, hvis der var interesse for det.
Det måtte jeg da prøve at snuse til og det kan jeg helt sikkert blive bidt af.
Held i uheld var jeg syg en 3 dage før og næsten al tid blev brugt på at se videoer på youtube om quilling. Noget af det første jeg har fået lavet er de her små vintergækker, som nu hænger ude i køkkenvinduet.
 

Den ægte vare i små vaser er nu heller ikke så tosset.

Det her skal forestille Hyacinter og de har fået plads i vinduet mellem stue og havestue.

I november og december, hvor andre laver julepynt har jeg ikke tid til det, så det er også blevet til en engel.

+ et par andre småting.
 
Jeg indrettede jo sådan set Niels' rum ovenpå til kreahule, men har ikke rigtig haft tid til at være kreativ... nu kan den så komme i brug. De to slamberter her er kreative på deres helt egen måde, når mor leger. Skønt med en formiddags eller eftermiddagslur i fars seng.
 

Der var en som spurgte hvad jeg gjorde ved Påskeklokker for at få dem til at holde, hvis jeg tager dem ind. Jeg ridser stilken 2-3 steder med en nål i hele dens længde.
De fleste gange lykkes det, men nogen gange klasker de bare sammen.
De her har stået fine i 3 dage nu.
 

I går fandt jeg den første af de dobbelte som havde lukket sig op.

Juleroser gror ikke nær så godt her som Påskeklokker og jeg ved ikke helt hvorfor.
Det her billede har jeg taget på en grav oppe på kirkegården og der gror de nærmest som ukrudt har jeg lagt mærke til. Den her var nærmest død i sommers så det er da imponerende med alle de blomster.

Jeg fandt også lige en Primula på min havevandring i går.
Nu lover de jo frostvejr så mon ikke det hele holder lidt pause nu.

14 kommentarer:

  1. Det var da en spændende hobby, du der har fundet dig. Dejligt at få tid til noget helt andet.
    Jeg har det som dig med juleroserne, de vil ikke her. Jeg har dog fundet en af dem jeg plantede ud for et par år siden tænk den har en blomst :) det er første gang, det er sket.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er dejligt at kunne koble helt fra og prøve noget helt nyt. Vi må se om vi kan finde ud af hvorfor det er at juleroser ikke rigtig gider hos os, når det går så fint med påskeklokkerne.

      Slet
  2. Så fine blomster du har lavet. Jeg har aldrig hørt om quilling, men det ser sjovt ud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Lisbeth. Det er altså også ret nyt for mig men meget spændende at kaste sig ud i.

      Slet
  3. Det er da en fantastisk spændende hobby.Har aldrig hørt om den før. Det kan du jo bare,det er flot.
    Nyserod jeg fik af dig er blevet enormt store og en med blomst nu.Bladene har jeg brugt til udendørs dekorationer.Ligesom påskeklokkerne's blade. De hunde er da til at blive søvnige af,-)
    Hilsen
    Anne Marie

    SvarSlet
  4. Tak Anne Marie. Quilling er også ret nyt for mig, men meget spændende.
    Ha ha ja hvis du bliver søvnig af at se på drengene er det da godt jeg ikke kunne sende lyden med. Bamse snorkede så huset rystede og opdagede slet ikke at jeg tog et billede af dem.

    SvarSlet
  5. Rita du er jo over dygtig. Er du vimmer mand du kan tage rundt og underholde med det.
    Du skriver de skulle ligne hyacinter. De ligner da totalt den ægte varer.
    Jeg er betaget og overvejer at prøve.
    Virkelig flot.

    God weekend
    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Takker søde Charlotte. Jeg er sikker på det er noget for dig. Prøv at Google Karen Marie klip det er der jeg har købt værktøj og materialer. Du kan også finde masser af videoer som viser hvordan man gør.

      Slet
  6. Hvor er de da bare fine - både vintergækkerne og hyacinterne, det må være sjovt sådan at lære en ny hobby, og du er godt nok dygtig til det.
    Mine påskeklokker trives vist slet ikke her - de er end ikke begyndt at sætte knop, blot nogle blade i hver plante. Æv.
    God weekend, måske med mere quilling?

    SvarSlet
    Svar
    1. Takker... ja helt sikkert en weekend med mere quilling.
      Hos mig er påskeklokker nærmest ukrudt, men juleroser overlever kun lige.

      Slet
  7. Hej Rita. Hvor har da hurtigt lært den nye teknik, ser det ud til. Flot! Det er da utroligt, at du allerede har blomstrende påskeklokker.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Susanne.. Det er nu kun nogle få stykker af påskeklokkerne som er i blomst, men det gør jo ikke noget at de strækker sig over en lang periode.

      Slet
  8. Sikke nogle flotte ting du har lavet :-) spændende med en ny hobby.
    Her er Juleroserne heller ikke ret gode, men de frøsår sig en hel del.
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Lene.. uha ja det kan vist godt gå hen og blive en rigtig tidsrøver den nye hobby.
      Rundt om den dobbelte julerose jeg købte for et par år siden er der ganske få frøplanter, men hos de almindelige har jeg aldrig set nogen.

      Slet