tirsdag den 4. august 2015

E Bindstouw

E Bindstouw som ligger i den lille by Lysgård er vi kørt forbi masser af gange men faktisk har vi aldrig været der inde før i søndags, da vi tog os en køretur efter at haven var lukket.
Det er et gammelt skolehus fra ca. 1792 som i dag er egnsmuseum og mindestue for St. St. Blicher som var præst i Lysgård.
 

Dengang havde man ikke 12 af hver. Den smule bestik man havde var stukket op under bjælken over spisebordet.
 
Et kig ind i børneværelset...det var ren luksus den gang at have et børneværelse.
 
Det her er fra bedstemors værelse.
 

 
Ikke helt skarpt, i det hele taget ikke det nemmeste sted at tage billeder i et gammelt mørkt hus.
Her er et par ting som tiltrak sig min opmærksomhed for den æbleskivepande med det flotte håndtag har jeg magen til og også den sjove gryde. Vi har fået fortalt at den er til at riste rug i til kaffeerstatning og blev brugt under krigen, så vi satte lidt spørgsmålstegn ved om den nu også var fremme allerede den gang...nogen der ved noget hører jeg gerne om det.
 
Ude i baghuset/gedehuset var der udstillinger af forskellige ting...her redskaber til tørvefremstilling.
Sådan en tørveskærer som hænger på væggen har jeg hele to af stående til pynt i haven.
 



Noget af alt det andet der var at kigge på.
 


Lidt billeder fra skolestuen, hvor børnene gik i skole om vinteren og om aftenen mødtes karle og piger her for at strikke og lave husflid.
 
Der var meget mere og for sølle 20 kr fik vi en rundvisning og en fantastisk fortælling om huset, St. St. Blicher og hvordan folk levede dengang...men vi skulle jo videre.
 
Vi nåede ikke ret langt før jeg måtte ud og tage billeder igen.


Sommerblomster i rå mængder i et to meter bredt bælte rundt om en kornmark

 


Er det ikke bare fantastisk at møde sådan et syn.
 
Det var så det i fik fra turen i dag.
God sommerdag til jer alle.
Nu skal jeg ude og lave noget inden det bliver for varmt til mig....jeg er nemlig slet ikke til de temperaturer de lover i dag.
 
 
 
 
 
 


 
 
 
 


1 kommentar:

  1. Hej Rita, hvor er det altid spændende at besøge steder der er velbevarede, så man kan se hvordan vores forfædre levede. Der var ikke kæb og smid væk kultur dengang, der værnede man om de ting man havde. Det er nogle gode billeder du har taget.
    Hvor er det smukt med en grøn blomsterkant på marken, godt du også lige fik fanget det med dit kamera. Sådan en søndags tur kan være berigende.
    Rigtig dejlig dag .
    Kh Linda

    SvarSlet