fredag den 6. februar 2015

Fredagsslik for sukkergrise

Sukker-gris, en. 1) (nu mindre br.)  gris (kage, godte) af sukkermasse. HCAnd.​F.8.  den gamle Æblekone . . solgte Frugt og de  af Børnene meget yndede Sukkergrise til  fire for een Skilling, billige, velsmagende og  altid rosenrøde. sa.​AV.19. TroelsL.VII.24.  2) (jf. -mund 2.1; talespr.) som (kælende)  personbetegnelse, især om et barn, der holder  meget af sukker (søde sager); slikmund. *Har  I hørt om Slikke-Hans? | Han var fra Karise.  | Een af dem, man hertillands | kalder  Sukkergrise. Bergstedt.​Børnesange.​(1932).15.



Ovenstående er fundet på nettet angående betegnelsen en sukkergris og er da også de to betydninger jeg altid har hørt om.
At grise så virkelig er nogen sukkergrise er så en helt anden sag men kom da lige til at tænke på det da jeg var ude og gøre rent hos mine minigrise. Når det er rigtig koldt bliver de forkælet og får en god slat druesukker i deres lunkne vand og de elsker det. I min tid som agroassistent (grisepasser) har jeg også altid brugt druesukker til søerne de sidste par dage før faring og også efter hvis der har været problemer. Jeg vil næsten sige at hvis en syg so ikke vil drikke sukkervand kan man lige så godt finde boltpistolen frem.

Jeg ved godt at det her ikke har meget med blomster at gøre men nu fik jeg da lige præsenteret jer for nogen af matriklens beboere.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar