tirsdag den 8. september 2015

Oprydning efter regn og blæst

Mandag startede jeg fra en ende af for nu skulle der ryddes op efter regn og blæst...ja regn og regn der er da stadig knastørt her når man bare kommer få cm ned i jorden. Vi må nok bare lære at leve med at her vil det ikke regne men blæse det kan det da...det ville jeg ellers gerne slippe for.
Det var nu næsten kun det der var afblomstret som skulle klippes af...der var meget lidt som var væltet på grund af blæsten. Meget af det står vist så tæt at det ikke kan vælte.
 
Sommerfuglene var kommet frem og hyggede sig i den hvide Tidselkugle, som i år er dobbelt så høj som den plejer at være.
 
Den lille flerårige Hornviol blomstrer stadig på livet løs...fantastisk blomst.

Den hvide Violfrøstjerne havde klaret blæsten og står som en lille hvid sky midt i bedet.

En hvid Sankthansurt...eller faktisk en krydsning mellem en hvid og en gulgrøn.
Det er nemlig en frøplante som blev flyttet i foråret men den skal flyttes igen for den er blevet klemt inde mellem et par høje stauder så man slet ikke kan se den.

En hvid Solhat som ellers aldrig rigtig er blevet til noget.

Snebynken springer snart rigtig ud. Den er blevet lidt flad i toppen, så der blev fjernet en Hortensia gren, så den fik lidt mere plads.

Sølvlysen er blevet kæmpe stor og blomstrer stadig lidt i toppen.
 

Den gulgrønne Sankthansurt var ikke så let at få et ordentligt billede af i solskin...den er ellers så fin.

Jeg har i flere år ledt efter en lysegul Gyldenris som jeg så i et blad engang...venter og venter på at se om det er den rigtige jeg fandt i foråret.

Denne kæmpe havde taget lidt skade af blæsten men den stod og lyste så dejligt op, så den fik lov at blive lidt endnu.

En lysegul Lilje som vist havde stået og puttet sig bag stativet...der skulle bare lige klippes et par blomster af, så var den fin igen.
 
En Geranium frøplante som slet ikke skulle stå der. Sidst jeg var gennem haven fik den lov at blive og så var planen at næste gang skulle den væk. Den havde da bare smidt alle de afblomstrede ranker ud til siderne og i midten stod en fin lille plante og blomstrede igen. Hmmm nu fik den lov at blive denne gang men jeg skal altså bruge den plads til noget andet.
 
Tudseliljen er også begyndt at blomstre nu.

En kæmpe Sankthansurt og en Lilje som bare trodser regn og blæst.
Hvis ikke Sankthansurten var vokset op inden i en 'tønde' af grønt havetrådhegn var den væltet ud til alle sider.

Kertepilurt som fører sig frem...den må vist begrænses lidt når den er færdig.
 
Flere Liljer. De var kommet til at hælde lidt til siden men havde ellers klaret sig fint.

En lyserød småblomstret floks som sommerfuglene også var vilde med.

 
Det var bare lidt af det der stadig blomstrer her. Telefonen måtte til opladning og jeg kom også lidt hurtigere frem, når jeg ikke hele tiden skulle tage billeder. Jeg mangler stadig sydhaven men den er hurtigt klaret og så kan jeg komme i gang med nye projekter.
 
 

 

 
 
 

 


2 kommentarer:

  1. Tænk at du har liljer endnu, der er ingen hos mig. Til gengæld er min mørke sølvlys slet ikke i blomst endnu, men den grønne er.

    SvarSlet
  2. Liljerne var godt nok også længe om at komme op i år, så det er nok derfor der stadig er nogle stykker i blomst. Min mørke Sølvlys har også kun knopper men håber da den når at blomstre.

    SvarSlet